Wiara jest zaufaniem temu, co do czego mam powód wierzyć, że jest prawdziwe. (J.P. Moreland)

Wiara religijna i zabobon są czymś całkowicie różnym. Drugie wypływa z lęku
i jest rodzajem fałszywej nauki. Pierwsze jest ufnością. (L. Wittgenstein)

W sytuacji niepewności poznawczej, w jakiej znajduje się człowiek odnośnie istnienia Boga, bardziej racjonalnym jest
- w świetle posiadanych racji za i przeciw - a także bardziej owocnym społecznie i egzystencjalnie (dla ludzkich zbiorowości,
jak i dla wzrostu moralno-duchowego jednostki) opowiedzieć się za Jego istnieniem i podjąć ryzyko wiary.
Wielkie, wiarygodne i ważkie aksjologicznie idee wymagają bardzo silnych racji, aby mogły zostać odrzucone.
Ateizm nie posiada silnych i spójnych racji podważających teizm (wiarę w osobowego Boga), jest też jednym z najsłabiej filozoficznie
uzasadnionych światopoglądów, tym samym opowiedzenie się za teizmem jawi się jako akt bardziej spójny intelektualnie
i właściwszy moralnie.
(przekonanie własne)

środa, 22 lutego 2017

Najstarszy rękopis Ewangelii

Najstarszą kopię historii życia Jezusa, z I wieku, sporządzoną przez św. Marka odkrył zespół naukowców, badaczy Biblii - pisze Krzysztof Urbański.

Dotychczas znane najdawniejsze kopie Ewangelii św. Marka pochodzą z II w. Grecki tekst z I w. n.e. zapisany został na kawałku papirusu, który później został użyty do sporządzenia maski ozdabiającej mumię egipską. Tylko mumie władców były zrobione ze złota, prości ludzie na wędrówkę w zaświaty byli wyposażani w maski ze sklejanych warstw papirusu bądź lnu, często z zapisanymi wcześniej tekstami. Stanowią one cenne źródło historyczne, toteż badacze rozklejają maski w taki sposób, że teksty dają się odczytywać.

– Ewangelia z I wieku jest jednym z setek tekstów, które zespół złożony z ponad trzech tuzinów naukowców próbuje odtworzyć i przeanalizować – powiedział portalowi LiveScience prof. Craig Evans z Acadia Divinity College w Wolfville w kanadyjskiej Nowej Szkocji. – Odtwarzamy teksty z I, II i III w. n.e. Nie są to jedynie fragmenty chrześcijańskie czy biblijne, ale także teksty greckie o świeckim charakterze, a nawet prywatne listy. Niektóre z nich mają daty. Rozklejenie maski pociąga za sobą jej zniszczenie. Z tego powodu ta metoda docierania do starożytnych tekstów ma swoich przeciwników wśród badaczy. 

Evans podkreśla jednak, że maski, które zostały w ten sposób zniszczone, nie miały takiej wartości, aby mogły być eksponowane w muzeach, a ich właściciele zachowują prawo własności do tekstów. Badacze, którzy biorą udział w pracach zespołu, zobowiązali się nie informować opinii publicznej o szczegółach.

– Jest wiele przyczyn, m.in. taka, że właściciele masek nie chcą się ujawniać – mówi prof. Evans. – A uczeni muszą respektować prośby instytutów, muzeów i osób prywatnych.

Dlatego prof. Evans nie poda żadnych szczegółów dotyczących odkrycia ewangelii do momentu opublikowania tekstu z I w. wraz z innymi odczytanymi pismami. Pierwszy tom z tymi tekstami ma się ukazać jeszcze w tym roku. W 2012 roku z zespołu wyciekła informacja o tekstach, co na forach specjalistów wywołało falę spekulacji, m.in. na temat datowania kopii Ewangelii św. Marka. Prof. Evans podkreśla, że jej wiek został określony przy użyciu kilku metod. Datowanie metodą radiowęglową zostało zweryfikowane na podstawie badania kroju pisma i studiów nad innymi dokumentami z tej samej maski. To pozwoliło uczonym podać datę graniczną – 90 r. n.e. – dokument miał powstać wcześniej.

– Chociaż odczytany fragment Ewangelii św. Marka jest krótki, pozwoli prześledzić zmiany, jakie z czasem zachodziły w tekście – powiedział prof. Evans. – Mamy powody, by sądzić, że oryginalne pisma oraz ich najwcześniejsze kopie były w obiegu przez 100 lat, a w niektórych przypadkach – nawet 200. Oznacza to, że pisarz, który w III wieku sporządzał kolejną kopię Ewangelii, mógł mieć do dyspozycji oryginalny tekst z I wieku lub wczesną kopię z II wieku.

Za: http://www.rp.pl
Tu można dowiedzieć się więcej: najstarsze fragmenty

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz